Kickstarter este una dintre cele mai importante platforme de crowd-funding existente în acest moment, iar jocul despre care vă voi povesti astăzi s-a născut tocmai datorită acesteia. Shadowrun Returns a fost un proiect pentru care producătorii au dorit inițial 400.000$, iar după o lună, pe 29 aprilie 2012, s-au trezit cu aproape 2.000.000$ în cont. Lumea își dorea un nou Shadowrun.
După puțin peste un an de producție, Shadowrun Returns a fost lansat pe piață de către producătorul independent Harebrained Schemes. Rezultatul este unul pe de o parte încântător, pe de alta poate un pic nefinisat.
Shadowrun Returns pune jucătorul în pielea unui… shadowrunner, adică un mercenar al viitorului. Acesta află că un fost partener, acum retras din activitate, a fost ucis și pornește pe urmele criminalului responsabil de oribila situație. Așa pornește personajul principal în goana după indicii și devine un mic detectiv independent ce trebuie să-și folosească abilitățile de comunicator, dar și de luptător, pentru a câștiga încrederea persoanelor capabile să îl ajute cu informații. Sau pentru a-i elimina pe cei care îi stau în cale.
Personajul este creat de către jucător la începutul poveștii și poate fi personalizat în totalitate, atât din punct de vedere cosmetic cât și în ceea ce privește abilitățile sale. Avem la dispoziție cinci rase, fiecare cu avantajele ei, dar și șase clase predefinite care îi conferă personajului un anumit set de abilități deja dezvoltate într-un mod armonios. Există și posibilitatea de a-ți crea propria clasă.
Probabil v-ați dat seama deja că jocul este un RPG. O descriere mai completă ar fi RPG tactic turn-based, dat fiind că jocul are și o importantă componentă de luptă turn-based (pe ture). Personajul avansează în experiență grație unui skill tree ce se alimentează cu puncte Karma, pe care jucătorul trebuie să le investească în domeniile care îl interesează cel mai mult. Dorești o mai bună acuratețe la aruncatul grenadelor? Sau poate vrei ca medkit-urile să recupereze ceva mai multă viață decât o fac inițial? Vrei să înveți tainele magiei? Toate acestea vor fi ușor de realizat grație skill tree-ului care oferă descrieri pentru fiecare element ce poate fi îmbunătățit.
Așa cum spuneam , jocul are o componentă RPG și una tactică, de luptă. Partea RPG este una dintre cele mai frumoase experiențe pe care le-am avut în ultimii ani într-un joc. Deși din punct de vedere grafic sau auditiv jocul nu se apropie de niciun titlu de mare buget din ultima vreme, dialogurile și modul de transmitere a poveștii către jucător este unul care funcționează foarte bine și aduce aminte de vechile RPG-uri de acum două decenii.
Fiecare conversație cu un personaj este o experiență frumoasă. Deși reprezentarea tridimensională a personajelor în lumea jocului este departe de a fi o capodoperă, un click pe personaj va deschide un portret al acestuia desenat în detaliu de către artiștii jocului, iar lângă acesta va apărea meniul de conversație. Aceasta este, practic, partea jocului care ne permite să ne cufundăm în poveste. Dialogurile sunt pline de personalitate, iar replicile ce pot fi alese de jucător sunt diverse și pot avea uneori impact asupra rezultatelor discuției. Fiecare personaj are un stil propriu de a conversa și, ca într-o carte bună care ne trezește imaginația, există și un text al „naratorului”, care completează dialogurile și oferă o imagine completă asupra emoțiilor și gesticii personajelor pe care le întâlnim.
Povestea este una plină de surprize și poartă jucătorul prin mai multe zone, de la cartiere distruse și până la clădiri ce aparțin unor megacorporații. Acțiunea se petrece într-un viitor înalt tehnologizat prezentat într-o atmosferă cyberpunk specifică viziunii anilor ”80 asupra viitorului.
Dincolo de dialoguri, de care nu m-am putut sătura pe parcursul jocului, există și o parte de acțiune care se declanșează ori de câte ori avem în preajmă inamici. Aceasta impune o abordare turn based în care fiecare personaj aliat este ca o piesă pe tabla de șah (de obicei personajul principal se aventurează împreună cu alți parteneri).
Personajele au fiecare un număr limitat de acțiuni pe care le pot desfășura pe parcursul unei ture, mediul de joc conține elemente de cover ce poate fi de nivel superficial, mediu sau foarte bun, iar fiecare dintre cei pe care jucătorul îi are sub control deține mai multe arme, tipuri de muniție și chiar abilități prin care îi poate ajuta pe colegi să se descurce mai bine timp de câteva ture. Jocul își face treaba destul de bine și în această arie, chiar dacă AI-ul inamic este de multe ori incompetent.
Ca o condimentare a rețetei, există și misiuni în care personajul trebuie să conducă un atac cibernetic prin transpunerea avatarului său în rețeaua digitală. Setul de arme și capabilități diferă în aceste cazuri, însă și aceste situații se desfășoară tot în sistem TBS.
Pe parcursul jocului au fost câteva lucruri care m-au deranjat. În primul rând trebuie să spun că sistemul de save-uri este realizat într-un mod nefericit. Jocul nu conține funcție manuală de save, ci un sistem care salvează automat ori de câte ori avansăm dintr-o arie de într-alta, existând riscul ca uneori se poată pierde câte 10-15 minute de progres în cursul unei lupte în care moare personajul principal.
Un alt motiv de dezamăgire a fost acela că am dat peste câteva glitch-uri grafice care nu m-au încântat foarte tare. De câteva ori mi s-a întâmplat ca butoanele de replici să nu afișeze text, iar o dată am avut neplăcerea să-mi dispară toate obiectele de pe ecran (lucru rezolvat din fericire prin minimizarea și maximizarea jocului).
Poate un lucru la fel de dezamăgitor pentru fanii RPG-urilor este acela că firul epic este destul de liniar, și chiar dacă există side-missions, acestea nu sunt destule și nu oferă o foarte mare senzație de libertate. În general misiunile sunt construite mai degrabă ca într-un joc de acțiune sau shooting modern: loading screen, intri într-o arie de joc, completezi un obiectiv și mergi în aria următoare pentru a completa următorul obiectiv.
Un lucru remarcabil este însă includerea unui editor de misiuni care permite realizarea de campanii noi de către comunitate. Este posibil ca acest element să îi ofere lui Shadowrun Returns o viață lungă, menținută de comunitatea sa care, judecând după banii strânși pe Kickstarter, este destul de mare. Grafica jocului este realizată în stil izometric, iar sunetul se rezumă la o reprezentare auditivă a armelor și la soundtrack-ul cyberpunk.
Shadowrun Returns este cu siguranță o apariție binevenită în lumea jocurilor video și vine cu un concept de apreciat. În pofida neregulilor tehnologice dar și a liniarității sale, modul de a spune povestea este unul care oferă o experiență aparte și te poate ține aproape de monitor pe parcursul întregii campanii.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER